MUSICAL EQUIVALENCES IN THE LITERATURE OF FELISBERTO HERNÁNDEZ

Authors

  • Juan Pablo Patiño Karam Investigador independiente

Abstract

This article analyzes the immersion of Felisberto Hernández’s writing in a series of equivalences between the nocturnal, blindness, touch, non-knowledge and memory. Equivalences that unfold within a dialectic between day and night which poses two ways of facing reality, the first governed by the light of knowledge, the second by mystery. These equivalences have music as a connecting element. The access of his work to the development of music and mystery creates an estrangement of things and characters. Two stories are fundamentally analyzed, Por los tiempos de Clemente Colling and “Menos Julia”, in which the expression of this network of figures occurs in a more radical way.

Keywords:

mystery, blindness, night, music, tactile, dialectical image, memory

References

Barthes, Roland. Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Trad. C. Fernández Medrano. Barcelona: Paidós, 1986.

Benedetti, Mario. “Felisberto Hernández o la creíble fantasía”. El ejercicio del criterio. Crítica literaria 1950-1970. México: Nueva imagen, 1981, 127-30.

Benjamin, Walter. Libro de los pasajes. Trad. Luis Fernández Castañeda. Madrid: Akal, 2005.

Bolón, Alma. “De un balcón a otro: una pintura de Manet, un cuento de Felisberto Hernández”. Revista de la Biblioteca Nacional 10 (2015): 229-49.

Borges, Jorge Luis. “La ceguera”. Siete noches. México: FCE, 1999, 141-60.

Calvino, Italo. “Felisberto Hernández, un escritor distinto”. Felisberto Hernández dossier, Ediciones del Sur, 196-8, 2003, https://pdfcoffee.com/autores-varios-felisberto-hernandezdossier-ediciones-del-sur-2-pdf-free.html.

Cortázar, Julio. “Felisberto Hernández: Carta en mano propia”. Obra crítica, vol. II Ed. Saúl Sosnowski. Madrid: Alfaguara, 1994, 261-9.

Deleuze, Gilles. Diferencia y repetición. Trad. María Silva Delpy y Hugo Beccacece. Buenos Aires: Amorrortu, 2006.

Derrida, Jacques. El tocar, Jean-Luc Nancy. Trad. Irene Agoff. Madrid: Amorrortu. 2000.

Detienne, Marcel. Apolo con el cuchillo en la mano. Trad. Mar Llinares Garda. Madrid: Akal, 2001.

Díaz, José Pedro. Felisberto Hernández: vida y obra. Buenos Aires: El Cuenco de Plata, 2015.

Didi-Huberman, Georges. Ante el tiempo. Trad. Óscar Antonio Oviedo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2011.

_. Lo que vemos, lo que nos mira. Trad. Horacio Pons y Susan Buck-Morss. Buenos Aires: Manantial, 2010.

Durand, Gilbert. Las estructuras antropológicas del imaginario. Trad. Victor Goldstein. México: FCE, 2004.

Graziano, FranK. “La lujuria de ver: la proyección fantástica en ‘El acomodador’ de Felisberto Hernández”. Revista Iberoamericana 160-161 (1992): 1027-39.

_. The Lust of Seeing: Themes of the Gaze and Sexual Rituals in the Fiction of Felisberto Hernández. Lewisburg/Londres: Associated University Presses, 1997.

Hegel, G. W. F. Fenomenología del espíritu. Trad. Wenceslao Roas. México: FCE, 2012.

Hernández, Felisberto. Obras completas. Ed. María Luisa Puga, 5ª ed., 3 volúmenes. México: Siglo XXI, 2000.

Jay, Martin. Ojos abatidos. La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Trad. Francisco López Martín. Madrid: Akal, 2007.

Lespada, Gustavo. “El arte y la sombra. A propósito de Por los tiempos de Clemente Colling de Felisberto Hernández”. Zama 5 (2013): 55-73.

Lévinas, Emmanuel. La realidad y su sombra. Trad. Antonio Domínguez Leiva. Madrid: Trotta, 2001.

Loug, Francis. “Avant-garde aesthetics in Felisberto Hernández’s ‘Menos Julia’”. Bulletin of Spanish Studies 95/2-3 (2018): 255-64.

Martínez Martínez, Alicia. “La singular vanguardia de Felisberto Hernández”. Arrabal 5-6, (2007): 131-7.

Miras, Sebastián. Las invenciones míticas de Felisberto Hernández. Murcia: Editum, 2017.

Nancy, Jean-Luc. A la escucha. Trad. Horacio Pons. Buenos Aires: Amorrortu, 2007.

_. Corpus. Trad. Patricio Bulnes. Madrid: Arena, 2000.

_. El sentido del mundo. Trad. Jorge Manuel Casas. Buenos Aires: La Marca, 2003.

Patiño Karam, Juan Pablo. “La palabra líquida en la obra de Felisberto Hernández”. Bulletin of Spanish Studies 96/6 (2019): 1015-36.

Pau, Antonio. Felisberto Hernández. El tejido del recuerdo. Madrid: Trotta, 2005.

Paz, Octavio. El arco y la lira. México: FCE, 1998.

Quignard, Pascal. Les paradisiaques. Barcelona: Gallimard, 2014.

_. Odio a la música. Trad. Margarita Martínez. Buenos Aires: El Cuenco de Plata, 2012.

Rosset, Clément. Lo invisible. Trad. Silvio Mattoni. Buenos Aires: El Cuenco de Plata, 2014.

San Román, Gustavo. “Los hombres-perro de Felisberto Hernández”. La metamorfosis en las literaturas en lengua española. Ed. Gabriella Menczel y László Scholz. Budapest: Eötvös József Könyvkiadó, 2006, 311-9.

Simonovics, Andrea. “La ficción de los recuerdos de Felisberto Hernández”. Lejana, Revista Crítica de Narrativa Breve 2 (2010): 1-7.

TanizaKi, Junichiro. El elogio de la sombra. Trad. Julia Escoba. Madrid: Editorial Nacional, 2002.

Trías, Eugenio. El canto de las sirenas. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2007.

_. Lo bello y lo siniestro. Barcelona: Penguin Random House, 2011. Ebook.

Wilde, oscar. “The critic as artist”. The Complete Works of Oscar Wilde. Hastings: Delphi Classics, 2013. Ebook.