BECOMING ROBERTO BOLAÑO: A SURVEY OF POETIC CONGENIALITY AND THE “PERFORMING AUTHORSHIP” OF PATTI SMITH

Authors

Abstract

In this essay, a marginal and —at the same time— prominent phenomenon in the exegesis of Roberto Bolaño's work is studied: the performance offered by the rock-veteran Patti Smith, as reader of the Chilean author, in an interview that took place in Madrid, in 2010. Smith meta-positions herself with respect to the “literary system”, but she also uses a concept inherited from romanticism, the poetic congeniality, locating herself in an inter-authorial dimension with Bolaño. Then, she performs several nostalgic exercises: the (re)staging of her own poetic authorship, and the projection of her authorial presence as a singer on/from Bolaño's absence. These interventions by Smith are analyzed in relation to a study by Sonja Longolius dedicated to the “performing authorship”, which at the same time takes up the Deleuze and Guattari’s theory of becoming author, and the transmission of the great texts (of cult).

Keywords:

Roberto Bolaño, Patti Smith, Cult author, Authorship, Inter-authorial dimension, Performance

References

Almela, Harry. “Sistema literario y el concepto de autor en América Latina”. Letras 60.97 (2020): 43-72.

Andrews, Malcolm. “‘Charles Dickens walked past here’: Dickensian Topography and the Idea of Fellowship”. E-rea: Revue Électronique d’Études sur le Monde Anglophone 13.2 (2016). <http://journals.openedition.org/erea/5038>.

Askeberg, Fritz. Norden och kontinenten i gammal tid: studier i forngermansk kulturhistoria. Uppsala: Almqvist & Wiksell, 1944.

Boeckh, August. Enzyklopädie und Methodenlehre der philologischen Wissenschaften. 1877. Wiesbaden: Springer, 1886.

Bolaño, Roberto. Los detectives salvajes. Barcelona: Anagrama, 1998.

_____. 2666. Barcelona: Anagrama, 2007.

_____. Los perros románticos. 1994. Barcelona: Acantilado, 2006.

Bolognese, Chiara. “París y su bohemia literaria: homenajes y críticas en la escritura de Roberto Bolaño”. Anales de Literatura Chilena 11 (jun. 2009): 227-39.

Bruña Bragado, María José. “El poeta-detective-asesino, personaje recurrente y alter ego en la narrativa de Roberto Bolaño”. Roberto Bolaño: estrella cercana. Ensayos sobre su obra. Ed. Augusta López Bernasocchi y José Manuel López de Abiada. Madrid:Verbum, 2012. 41-55.

BurKe, Séan. The Death and Return of the Author: Criticism and Subjectivity in Barthes, Foucault, Derrida. Edimburgo: Edinburgh UP, 1995.

Casas, Ana. “Autoficción y performance: las escenificaciones autoriales de Gabriela Wiener”. Itinerarios: Revista de Estudios Lingüísticos, Históricos y Antropológicos 36 (2022): 9-28.

Díaz, José-Luis. L’homme et l’œuvre. París: Presses Universitaires de France, 2011.

Deleuze, Gilles, y Félix Guattari. Mille Plateaux. París: Minuit, 1980.

Eckert, Martin. Literatur und Kriminologie: Literatur als Objekt kriminologischer Analyse. Herbolzheim: Centaurus, 2002.

Fontdevila, Aina Pérez, y Meri Torras. “Hacia una biografía del concepto de autor”. Los papeles del autor/a: marcos teóricos sobre la autoría literaria. Madrid: Arco, 2016. 11- 51.

Foucault, Michel. “Qu’est-ce qu’un auteur?”. Bulletin de la Société Française de Philosophie 63.3 (jul.-sept. 1969): 73-104.

Gadebusch-Bondio, Mariacarla, ed. Blood in History and Blood Histories. Firenze: SISMEL / Edizioni del Galluzzo, 2005.

Genette, Gérard. Palimpsestes: la littérature au second degré. París: Seuil, 1982.

Gómez, Leila, y Ángel Tuninetti. “Viaje maldito en La Universidad Desconocida”. Studia Romanica Posnaniensia 40.2 (2013): 63-73.

GrossKlaus, Götz. “Ästhetische Wahrnehmung und Frühindustrialisierung im 19. Jahrhundert”. Die Mechanik in den Künsten. Ed. Hanno Möbius y Jörg Jochen Berns. Marburgo: Jonas Verlag, 1990. 183-99.

Heissenbüttel, Helmut. “Spielregeln des Kriminalromans”. Der Kriminalroman: PoetikTheorie-Geschichte. Ed. Jochen Vogt. Múnich: Fink, 1998. 111-20.

Holzmann, Gabriele. Schaulust und Verbrechen: Eine Geschichte de Krimis als Mediengeschichte. Stuttgart y Weimar: Metzler, 2001.

Hoyos, Héctor. Things with a History: Transcultural Materialism and the Literatures of Extraction in Contemporary Latin America. Nueva York: Columbia UP, 2019.

Jannidis, Fotis et al. Rückkehr des Autors: Zur Erneuerung eines umstrittenen Begriffs. Tubinga: Niemeyer, 1999.

Knust, Christine, y Dominic Gross, eds. Blut. Die Kraft des ganz besonderen Saftes in Medizin, Literatur, Geschichte und Kultur. Kassel: University Press, 2010.

Kracauer, Siegfried. Der Detektiv-Roman: Ein philosophischer Traktat. 1922-25. Fráncfort del Meno: Suhrkamp, 1979.

Kristeva, Julia. “Pour une sémiologie des paragrammes”. Tel Quel 29 (primavera de 1967): 53-75.

Lafuente, Javier. “El realismo visceral de Patti Smith y Roberto Bolaño”. El País 4 sept. 2017. <https://elpais.com/cultura/2017/09/02/actualidad/1504371372_289461.html>.

Leuschner, Pia-Elisabeth. “Lyriklesung“. Handbuch Lyrik. Ed. Dieter Lamping. Tubinga: Metzler, 2011. 271-82.

Longolius, Sonja. Performing Authorship: Strategies of ‘Becoming an Author’ in the Works of Paul Auster, Candice Breitz, Sophie Calle, and Jonathan Safran Foer. Bielefeld: Transcript, 2016.

Ludmer, Josefina. “Literaturas postautónomas”. CiberLetras: Revista de Crítica Literaria y de Cultura 17 (2007).

Maingueneau, Dominique. Trouver sa place dans le champ littéraire: paratopie et création. Lovaina la Nueva: Éditions Academia, 2016.

Martínez, Matías. “Autorschaft und Intretextualität”. Rückkehr des Autors: Zur Erneuerung eines umstrittenen Begriffs. Ed. Fotis Jannidis et al. Tubinga: Niemeyer, 1999. 465-80.

Meizoz, Jérôme. Postures littéraires: mises en scène modernes de l’auteur. Ginebra: Slatkine, 2007.

Nusser, Peter. Der Kriminalroman. Stuttgart: Metzler, 1980.

Pastén, agustín. “Anatomy of the detective genre in Roberto Bolaño’s poetry”. Chasqui: Revista de Literatura Latinoamericana 42.1 (mayo 2013): 16-36.

Pfreundschuh, Wolfram. “Kult”. Kulturkritik. 8 feb. 2019. <https://kulturkritik.net/begriffe/begr_txt.php?lex=kult>.

Smith, Patti. Babel. Nueva York: G.P. Putnam’s Sons, 1978.

_____. The Coral Sea. Nueva York: Norton & Company, 1996.

_____. Devotion (Why I write). New Haven: Yale UP, 2018.

_____. Hecatomb: a Poem. Con 20 dibujos de Antonio Suárez Londoño. Medellín: SMS ediciones, 2013.

_____. Hecatombe. Trad. Ezequiel Zaidenwerg. 2018. <https://www.zaidenwerg.com/hecatombe-patti-smith/>.

_____. Just Kids. Nueva York: Ecco, 2010.

_____. M Train. Nueva York: Alfred Knopf Random House, 2015.

_____. “Patti Smith habla sobre Roberto Bolaño”. Entrevista. 26 nov. 2010. YouTube, subido por Casa América Madrid, <https://www.youtube.com/watch?v=6jt4qMLSIyY>.

_____. Woolgathering. Londres: Bloomsbury, 1992.

Strube, Werner. “Über verschiedene Arten, den Autor besser zu verstehen, als er sich selbst verstanden hat”. Rückkehr des Autors: Zur Erneuerung eines umstrittenen Begriffs. Ed. Fotis et al. Tubinga: Niemeyer, 1999. 135-55.

Volpi, Jorge. “Bolaño, epidemia”. Revista de la Universidad de México 49 (2008): 77-84.

Wagner, Jan. “Der verschlossene Raum”. Münchner Reden zur Poesie. Ed. Maria Gazzetti y Frieder von Ammon. Poetenladen, 2012. <http://www.poetenladen.de/poesie/janwagner-poesie.htm>.

Weimar, Klaus. “Doppelte Autorschaft”. Rückkehr des Autors: Zur Erneuerung eines umstrittenen Begriffs. Ed. Fotis Jannidis etal. Tubinga: Niemeyer, 1999. 123-34.

Zaidenwerg, Ezequiel. La lírica está muerta. Bahía Blanca: Vox, 2011.

Zapata, Juan. La invención del autor: nuevas aproximaciones al estudio sociológico y discursivo de la figura autorial. Medellín: Universidad de Antioquia, 2014.

_____. “Muerte y resurrección del autor. Nuevas aproximaciones al estudio sociológico del autor”. Lingüística y Literatura 60 (2012): 35-58.